,,Hij is het echt”, schreeuwt een leerling van de Rotterdamse Valentijnschool als kickbokser Rico Verhoeven op het podium verschijnt. De sporter geeft in wijkcentrum Pier 80 in Bospolder-Tussendijken een work-out aan basisschoolleerlingen.

Verhoeven beult de kinderen in ongeveer drie kwartier af met verschillende conditie-oefeningen. Ze springen in de lucht en kruipen over de grond. ,,Jullie hoeven niet bang te zijn voor een blauw oog, we gaan niet kickboksen”, zegt de 30-jarige Brabander met een brede grijns.

De kinderen zijn onder de indruk van de wereldkampioen kickboksen, die naast de jonge kinderen een reus lijkt. Een groepje kijkt van afstand met grote ogen en open mond naar de vechtsporter. Sommigen konden gisteravond maar moeilijk in slaap komen. ,,Normaal ga ik om 20.30 uur slapen, vannacht was ik om 02.00 uur nog wakker”, zegt Rana (10). ,,In december vertelde de juffrouw al dat hij naar onze school zou komen. Sindsdien ben ik er de hele tijd mee bezig. Ik ben blij dat hij gekomen is, ik ben fan van hem.”

Over een paar jaar hoop ik net zo goed te zijn als Badr en Rico

Marouan (11), leerling

Verhoeven kwam vanochtend naar Rotterdam, omdat de Valentijnschool uit Bospolder-Tussendijken in september meedeed met de 10@10 Challenge, een initiatief in de Nationale Sportweek om kinderen in beweging te brengen. ,,De kinderen lieten met een video zien dat ze het leuk vinden om te sporten. Dat vond ik mooi om te zien”, zegt de kickbokser na de work-out. ,,Ik ben hier vandaag om te laten zien hoe leuk en belangrijk het is om te bewegen. Je kunt wel de hele dag achter een tablet zitten, maar sporten is gewoon veel leuker.”

Vermoeiend

Semranur (10) kijkt met een goed gevoel terug op de work-out. ,,Het was leuk, maar ook vermoeiend. Het is bijzonder om met Rico Verhoeven te sporten, want hij is echt heel goed, maar stiekem vind ik Badr Hari een betere kickbokser. Dat durf ik Rico natuurlijk niet te vertellen” zegt ze met een brede glimlach. ,,Hij is echt sterk.”

Marouan (11), die zelf op kickboksen zit, onderschrijft de uitspraken van zijn schoolgenoot. ,,Ik vind het jammer dat Badr hier niet is, maar ik vind het wel fijn dat Rico langskomt. Hij is toch een groot talent. Over een paar jaar hoop ik net zo goed te zijn als Badr en Rico. Dat is mijn droom.”

bron: https://www.ad.nl/rotterdam/kinderen-krijgen-workout-van-rico-verhoeven-ik-ben-eigenlijk-fan-van-badr-hari~acd40cd1/