… 1943′

Het Verhaal van mr. Stoppelenburg

Groep 7B is naar het Park 1943 waar mr. Stoppelenburg heel spannend zijn verhaal vertelde over zijn ervaringen over de Tweede Wereldoorlog: “Toen ik ongeveer even oud was als jullie kwam mijn opa mij ophalen van school. We liepen van Marconiplein naar Taanderstraat op de tramrails. Ik zag van links en rechts bommen neervallen. Ik weet niet waarom, maar ik had geen angst. Ik zag een tram in vuur en vlam; ik had geen tijd om na te denken. Mijn opa zei alleen maar: ‘Doorlopen, doorlopen!’ Het was erg, maar ik toch had ik geen angst. De jaren erna heb ik wel veel last gehad van nachtmerries. We bleven maar lopen tot we bij de winkel Jamin kwamen. De baas had 8 geliefde kinderen en de bom viel bovenop de winkel Jamin..Geen een van de kinderen overleefden de bom. Zijn opa bleef maar zeggen dat ik moest doorlopen en niet na denken. Er is geen tijd voor, maar toch was het erg. Eerlijk gezegd was ik niet bang. ”Moet jij maar eens beseffen hoe erg dit is.. Als afsluiter vertelde hij dat het mooiste wat er in de oorlog gezien had was: Mensen stonden voor elkaar klaar en boden elkaar hulp!

Heb je ‘s avonds 4 mei geen plannen? Kom rond 19:50 uur naar Park 1943 om samen te herdenken. We herdenken niet alleen de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, maar alle onschuldige slachtoffers die omgekomen zijn om de vrijheid in het land te bewaken. Om 20:00 uur daar is de herdenkingsbijeenkomst waarbij mr. Stoppelenburg aanwezig zal zijn. Hij zit op een stoel vooraan, hij is een eregast!

Groetjes,

Amal 7B

Klik hier voor meer foto’s