Rotterdam – Zo’n zeshonderd leerlingen van de Valentijnschool in Delfshaven kregen vrijdag in vier leeftijdsgroepen een clinic kickboksen van Rico Verhoeven. In de sportzaal van Pier 80 werkten zij zich in het zweet voor hun idool, die echt alle kinderen in beweging kreeg. Zelfs leerkrachten deden fanatiek aan de oefeningen mee.

door Emile Hilgers

“Hebben jullie er een beetje zin in?”, was de openingszin van de wereldkampioen kickboksen in elke sessie. Met het eerste gejuich, hoe hard ook, was hij niet tevreden. “Ik geef alleen les als mensen er écht zin in hebben. Als jullie er zó weinig in zin hebben, ga ik weer naar huis.” Het resultaat was natuurlijk een oorverdovend kabaal, waarna de muziek aan ging en Rico de kinderen opzweepte om als warming-up, dansend op de voeten, een serie boksbewegingen te maken.”

Winners Workout

De Winners Workout, waarmee Verhoeven de afgelopen jaren door heel Nederland tourde, is kenmerkend voor zijn manier van trainen en gebaseerd op de juiste balans tussen kracht, flexibiliteit en conditie. Dat alle kinderen zo gedreven aan de oefeningen meededen, had te maken met de aanloop naar deze clinic. Die begon in september met de 10@10 Challenge van Matrix Fitness, de organisatie waarvan Verhoeven ambassadeur is.

Valentijnschool

Op school deden de kinderen tijdens de Nationale Sportweek mee aan 10 minuten beweging om 10.00 uur. In de klassen en in de sportzaal van Pier 80 werd een video getoond waarop Rico de kinderen een aantal oefeningen voordeed. “Bij ons op de Valentijnschool was iedereen meteen enthousiast over dit initiatief”, vertelt coördinator schoolsportvereniging Jorge Gomes.

De school filmde de challenge om te laten zien hoe goed de kinderen hun best deden. Toen bekend werd dat Rico naar Rotterdam zou komen, raakten kinderen, ouders en leerkrachten in extase. “De school is ontploft toen we op de website en op school de YouTube video lieten zien waarop Rico de loting verrichtte”, schetst Gomes. “Sindsdien hebben de groepen enorm toegeleefd naar deze dag en de ontmoeting met Rico.”

Team Loyalty

Na elke workout werd van alle groepen een foto gemaakt met Rico, zodat de kinderen een tastbare herinnering hebben aan deze ochtend. Sayfeddine Haouzi en Amira Zghighad vonden de clinic superleuk, vooral omdat ze allebei via de schoolsportvereniging lid zijn geworden van kickboksvereniging Team Loyalty.

Sayfeddine heeft door de clinic duidelijk meer respect gekregen voor Verhoeven. “Eigenlijk ben ik meer fan van Badr, maar Rico is een goede jongen”, zegt hij. “Jammer dat hun gevecht al zo snel eindigde, dat niet alle rondes zijn gespeeld. Ik had graag meer willen zien.”

Amira

“Rico heeft een hele goede conditie”, vult Amira aan. Zij heeft de wedstrijd van Badr en Rico ook met extra belangstelling gevolgd. Voor de clinic had ze haar bokshandschoenen van huis meegenomen. “Maar die hadden we vandaag niet nodig”, zegt ze teleurgesteld.

Vermoeiend

Zelfs voor profsporter Rico waren de sessies best vermoeiend, erkent hij. “Maar ze geven mij ook nieuwe energie, die ik probeer terug te geven aan de kinderen. Het is voor hen zo gemakkelijk om een iPad te pakken, of Playstation, en met een chippie op de bank te ploffen. Als ik met mijn clinic kan bijdragen om meer jongens en meisjes in beweging te krijgen, doe ik dat graag.”

‘Kies een sport die bij je past’

Tijdens de clinic spoorde Rico de kinderen aan om niet meteen voor een bekende, populaire sport te kiezen. “Het hoeft niet altijd voetbal te zijn, of kickboksen. Je kunt het best meerdere sporten uitproberen en kies dan gewoon een sport die het beste bij je past.”

Rotterdam Sportsupport

253 scholen deden mee aan de 10@10 Challenge. “Dat helpt om meer kinderen in beweging te krijgen”, zegt Robert van der Hart van Rotterdam Sportsupport, dat zich inzet voor verenigd sporten en het event promootte. “De clinic door Rico als hoofdprijs is een mooie stimulans.”

Bron: https://www.dehavenloods.nl/nieuws/algemeen/936237/rico-verhoeven-krijgt-honderden-kinderen-in-delfshaven-in-het-zweet