Dit drietal was met pensioen maar keerde terug voor de klas: ‘Je doet weer mee, het is inspirerend’

Schoolbesturen zitten nog elke dag met de handen in het haar om de roosters rond te krijgen. Er komt geen einde aan het tekort aan leerkrachten in het basisonderwijs. Hoe fijn is het dan als je een beroep kunt doen op ervaren leerkrachten die toch thuiszitten? Pensionado’s met een lesbevoegdheid krijgen regelmatig de vraag of ze weer les willen geven. En het goede nieuws is: Steeds meer gepensioneerden pakken die kans.
Anneke van der Zwaan (73), Bob van der Lugt (68) en Marianne Kok (72) staan minimaal twee volle dagen in de week voor de klas. Het drietal is ‘superblij’ dat ze weer met kinderen mogen werken. Anneke voelt totaal niet dat haar leeftijd haar in de weg staat. “Ik voel me energiek. Ik vertel de kinderen dat ik behalve juf ook oma ben. En als ze vragen waarom mijn haren wit zijn, leg ik uit dat je dat krijgt als je ouder wordt.” Anneke staat twee dagen in de week voor de groepen 1 en 2 van de Gouden Griffel in Feijenoord en de Barkentijn in de Beverwaard. Daarnaast wordt ze op beide scholen regelmatig gevraagd om een extra dag in te vallen als er roostergaten zijn.
Ze krijgt er energie van, zegt ze en ze vindt het fijn dat ze de kinderen kan helpen in hun ontwikkeling. “Vooral in deze wijken is dat belangrijk. Je zit met veel verschillende culturen, als ze beginnen in groep 1, spreken ze vaak nog weinig Nederlands. Het is prachtig om ze te zien groeien.”

Bron: https://www.rijnmond.nl/