Het Wereldmuseum in Rotterdam heeft moeilijk jaren achter de rug, maar kan weer met een goed gemoed vooruitkijken. Vanmiddag werd op de begane grond de gloednieuwe Superstraat geopend door koningin Máxima.

De opening van een kindermuseum op woensdagmiddag: genoeg redenen om je kinderen mee te nemen. Máxima had haar drie A’s (Amalia, Alexia en Ariane) niet bij zich. Maar haar immer brede glimlach maakte veel goed aan de Willemskade.

Geïnspireerd door het populaire Reispaleis -een kindertentoonstelling die zo tot de verbeelding sprak dat die maar liefst acht jaar bleef staan- ontwikkelde het Wereldmuseum nu als gezinsuitje de Superstraat. In deze straat met fictieve bewoners gebaseerd op echte Rotterdammers, is het altijd Burendag. De deuren van hun huizen staan permanent op een kier en het staat bezoekers vrij er binnen te lopen en kennis te maken  met de bewoners.

Nationale Burendag

Dat juist Máxima het bijbehorende straatnaambord onthulde, was niet zomaar bedacht. De koningin is beschermvrouwe van de nationale Burendag van het Oranje Fonds. In haar frisgroene outfit bezocht Máxima daarom met een handvol kinderen verschillende woningen in de Superstraat.

Zoals de oude slagerij waar straatkunstenaar Kevin woont en werkt. Bezoekers leren niet alleen hem kennen, maar ook de beginselen van het kalligraferen. De kinderen tekenen er samen met Máxima vellen vol met fraaie letters. ,,Weten jullie dat Steve Jobs hier ook zo mee bezig was? Lettertypen waren heel belangrijk voor hem”, doceert de koningin.

Zomercarnaval

In het huis van Rodney worden vervolgens garderobes voor het Zomercarnaval getekend. De Antilliaanse Rotterdammer is dol op het bruisende feest en leert de gasten in zijn huis graag de samba. Máxima observeert hoe de kinderen de beginpassen onder de knie proberen te krijgen. ,,Zo zouden jullie altijd op straat moeten rondlopen”, roept ze enthousiast.

Zelf waagt Máxima zich niet aan een dansje, maar Gré Ploeg van het Zomercarnaval weet dat de koningin graag danst. ,,Dat vertelde ze toen we in 2001 de Prins Claus Prijs wonnen”, vertelt Ploeg na afloop. Het zijn de stijve heupen van haar man die maakt dat de koningin in het openbaar niet vaak danst. ,,Na drie tequilas wordt dat een stuk beter, heb ik haar toen geadviseerd.”

bron: AD.nl